top of page

Ruta de Petra a Ariany por el Camí de Son Reixach (a pie)

Itinerario

La ruta se inicia en la Plaza de Fray Junípero Serra, como punto céntrico y estratégico dentro del municipio. Desde allí nos dirigimos por el carrer de Ciutat y giramos enseguida a la izquierda por el carrer de Manacor, llegando al carrer Ample y cruzándolo para acabar yendo dirección a la estación de tren. Dejamos la cooperativa de Petra y la estación tras nosotros, caminando por la carretera hasta el cruce con la Carretera de Santa Margalida (Ma-3340), aquí tendremos que atravesar con cuidado de que no pasen coches y coger el camí de Son Reixach, que está justo delante del cruce de la carretera. No hay pérdida, un cartel indicador señala el nombre del camino. El camí de Son Reixac fue mejorado gracias a un proyecto del Govern de les Illes Balears y se encuentra asfaltado. A lo largo del trazado transita el Torrente de Petra por la derecha, que puntualmente se ramifica en otros canales más pequeños, y que muestra una vegetación que destaca por encima del resto de campos cultivados, marcando una línea vegetal continua.

Dos kilómetros más tarde, y en plena cuesta arriba, tendremos que continuar por la izquierda por el camí de la Granja de En Gori. La bifuración está muy poco indicada, como referencia decir que hay una torre de alta tensión justo a la derecha del punto donde se debe girar, así como también hay un cartel de madera del Consell con indicación hacia Petra, por donde venimos caminando. Seguimos adelante hasta el final, donde encontramos una señal de stop y presencia de vacas. Allí tomaremos a la derecha y después a la primera bifurcación a la izquierda, donde en la esquina hay un depósito metálico grande.

Tomaremos rumbo a Ariany, con una pendiente progresiva, se trata del carrer del Sol que acaba en el centro del pueblo. Esta parte de la ruta es maravillosa, con campos de cultivos a ambos lados del camino, situado en una zona donde el viento sopla y te refresca la cara, y con una vista panorámica ideal para contemplar las nubes de otoño. Continuando con la misma trayectoria entraremos en el núcleo urbano, girando hacia la izquierda por la misma calle, y haremos los últimos metros cuesta arriba. Después giraremos a la derecha por el carrer de Sant Josep, que nos dirigirá al la plaza del pueblo. Allí podremos descansar y tomar un refresco en la terraza de alguno de los bares que se ubican. Es imprescindible ir a ver el convento del pueblo y las vistas del mirador que hay, siempre que se sube a Ariany se debe hacer. En la esquina donde está La Caixa giramos, por el carrer Major, transitando por al lado del ayuntamiento. Giramos ligeramente a la derecha por la plaça de la Creu y la calle empedrada que hay. Seguimos recto, por el carrer Marqueses de Ariany, y ya estaremos, ya tendremos la iglesia justo a la derecha y a la izquierda unas espléndidas vistas del Pla de Mallorca. No tendrá problema para llegar ya que en todo el pueblo hay carteles indicadores.

Y todo lo que sube baja, ahora toca volver y soltar piernas mientras se disfruta del paisaje majestuoso. Nos volvemos a dirigir por el carrer Major y bajaremos, dejando el Hotel Es Convent de Ariany a la derecha, y continuaremos bajando hasta llegar a un stop. Se trata del cruce que va del Restaurante Ses Torres hasta Ariany, nosotros tendremos que dirigirnos todo recto, recorriendo el camí de Son Guineu. Debemos seguir el camino todo el tiempo, cuesta abajo, acompañados de campos de cereales a izquierda y derecha. Pasaremos al lado de una casa rural, Son Gibert, y poco después ya encontraremos la Carretera de Santa Margalida justo en frente. Entonces tendremos que seguir recto, cruzando con precaución la carretera y continuando por el camino durante 1km, entonces tendremos que girar a la izquierda. Como referencia, allí donde debemos girar, en el suelo hay unas tapas de metal, parecen de cableado subterráneo ya que llevan la inscripción de Ono. Una vez rodeado tenemos que ir hasta el fondo de un camino muy recto y largo, al final tenemos que ir a la izquierda y luego a la derecha, pasando por delante de unos almacenes. Volvemos a dirigirnos todo recto, cruzando las vías del tren y entrando de nuevo en el pueblo. Tiramos todo recto, pasando por al lado de Can Oms y llegando de nuevo al punto de inicio.

Nombre de la ruta: Ruta Pep Contestí Duración: 1h 30min Grado de dificultad: leve-moderada Desnivel: 90m (máximo de 125m y mínimo de 79m) Distancia: 10km aproximadamente (10.300m concretamente) Inicio y finalización: Plaza de Fray Junípero Serra Edades recomendadas: 18-60 años Época recomendada: Otoño

Lugares de interés: La ruta reúne 3 puntos catalogados como lugares de interés y son: el carrer del Sol, la iglesia de Ariany, el pozo público o Pou Bo del camino de Son Guineu. El primer punto, el inicio de la Calle del Sol con una subida constante hacia Ariany, está rodeada de un paisaje de campos de hortalizas y una vista abierta de toda la llanura, sin lugar a dudas se respira paz. Una vez en lo alto del pueblo, concretamente en la iglesia, podemos admirar su arquitectura y sobre todo el paisaje, rodeados de un jardín y unas calles adoquinadas con mucho encanto. Bajando por el Camino de Son Guineu (también llamado camino de Son Gribert), encontramos unos pozo público viejo. Se trata del Pou Bo, data de la época islámica. Continuando por el mismo camino, más adelante encontramos restos de un antiguo lavadero público, que se encuentra a la derecha del camino, en forma de porche. Curiosidades: Es una ruta que hacía con mi padre cuando yo era muy pequeño, y la hacíamos en bicicleta, un buen sábado de otoño era un plan de 10. Al llegar a Ariany siempre tomaba un Laccao en el bar. Esta ruta la hago en su memoria, en paz descanse él, Pep Contestí, por eso el nombre de la ruta.

Autor: Guillem Josep Contestí Rubert

ruta-petra-ariany-pel-cami-de-son-reixac
Download • 23KB

Itinerari

La ruta s’inicia a la Plaça del Frà Juníper Serra, com a punt cèntric i estratègic dins del municipi. Des d’allà ens dirigim pel Carrer de Ciutat i giram tot d’una a l’esquerra al Carrer de Manacor, arribant al Carrer Ample i creuant lo per acabar anant direcció a l’estació de tren. Deixam la cooperativa de Petra i l’estació darrera nosaltres, caminant per la carretera fins al creuament amb la Carretera de Santa Margalida (Ma-3340), aquí haurem de travessar amb cura de que no passin cotxes i agafar el Camí de Son Reixach, que està just davant del creuament de la carretera. No hi ha pèrdua, un cartell indicador assenyala el nom del camí. El Camí de Son Reixac va ser millorat gràcies a un projecte del Govern de les Illes Balears i es troba asfaltat. Al llarg del traçat hi transita el Torrent de Petra per la dreta, que puntualment es ramifica en altres canals més petits, i que mostra una vegetació que destaca per sobre de la resta de camps cultivats, marcant una línia vegetal contínua. Dos quilómetres més tard, i en plena costa amunt, haurem de continuar per l’esquerra pel Camí de la Granja d’En Gori. La bifuració està molt poc indicada, com a referència dir que hi ha una torre d’alta tensió just a la dreta del punt on s’ha de girar, així com també hi ha un cartell de fusta del Consell que indica cap a Petra per on venim caminant. Seguim endavant fins al final, on trobam una senyal de stop i de presència de vaques. Allà prendrem a la dreta i seguidament a la primera bifurcació a l’esquerra, on al cantó hi ha un dipòsit metàl·lic gran.

Enfilarem rumb a Ariany, amb una pendent progressiva, es tracta del Carrer del Sol que acaba al centre del poble. Aquesta part de la ruta és meravellosa, amb camps de cultius a banda i banda del camí, situat a una zona on el vent bufa i et refresca la cara, i amb una vista panoràmica ideal per contemplar els niguls de tardor. Continuant amb la mateixa trajectòria entrarem al nucli urbà, girant cap a l’esquerra pel mateix carrer, i farem els darrers metres de costa amunt. Després girarem a la dreta pel Carrer de Sant Josep, que ens dirigirà al la plaça del poblet. Allà podrem reposar i prendre un refresc a la terrassa d’algun dels bars que s’hi ubiquen. És imprescindible anar a veure el convent del poble i les vistes del mirador que hi ha, sempre que es puja a Ariany s’ha de fer. Al cantó on hi ha La Caixa hi giram, per el Carrer Major, transitant per devora l’ajuntament. Tombam lleugerament a la dreta per la Plaça de la Creu i els carrer empedrat que hi ha. Seguim tot recte, pel Carrer Marquessos d’Ariany, i ja hi serem, ja tendrem l’esglèsia just a la dreta i a l’esquerra unes esplèndides vistes del pla de Mallorca. No tindreu problema per arribar-hi ja que a tot el poble hi ha cartells indicadors.

I tot el que puja baixa, ara toca tornar a cases i amollar cames mentre es disfruta del paisatge majestuós. Ens tornam a dirigir al Carrer Major i baixarem, deixant l’Hotel Es Convent d’Ariany a la dreta, i continuarem baixant fins topar amb un stop. Es tracta del creuament amb la i que va del Restaurant Ses Torres fins a Ariany, nosaltres haurem de dirigirnos tot recte, recorrent el Camí de Son Guineu. Hem de seguir el camí tot el temps, costa avall, acompanyats de camps de cereals a esquerra i dreta. Passarem devora d’una casa rural, Son Gibert, i poc després ja trobarem la Carretera de Santa Margalida just al davant. Llavors haurem de seguir recte, creuant amb precaució la carretera i continuant pel camí durant 1km, llavors haurem de girar a l’esquerra. Com a referència, allà on hem de girar, al terra hi ha unes tapadores de metall, semblen de cablejat subterrani ja que duen la inscripció d’Ono. Un cop hem voltat hem d’anar fins al fons d’un camí molt recte i llarg, al final hem d’anar a l’esquerra i tot seguit a la dreta, passant per davant d’uns magatzems. Tornam a dirigir-nos tot recte, creuant les vies del tren i entrant de nou al poble. Tiram tot recte, passant per devora Ca n’Oms i arribant de nou al punt d’inici.

Nom de la ruta: Ruta Pep Contestí

Durada: 1h 30min

Grau de dificultat: lleu-moderada

Desnivell: 90m (màxim de 125m i mínim de 79m)

Distància: 10km aproximadament (10.300m concretament)

Inici i acabament: Partida i final a la Plaça del Frà Juníper Serra

Edats recomanades: 18 - 60 anys

Època recomanada: Tardor

Lloc d’interès: La ruta reuneix 3 punts catalogats com a llocs d’interés i són: el Carrer del Sol, l’església d’Ariany, el pou públic o Pou Bo del Camí de Son Guineu. El primer punt, l’inici del Carrer del Sol amb una pujada constant cap Ariany, esta envoltat d’un paisatge de camps d’hortalisses i una vista oberta de tota la plana, sense cap dubte s’hi respira pau. Un cop a dalt de tot del poble, concretament a l’església, podem admirar-ne la seva arquitectura i sobretot el paisatge, rodejats d’un jardí i uns carrers empedrats amb molt d’encant. Baixant pel Camí de Son Guineu (també anomenat camí de Son Gribert), trobam uns pou públic vell. Es tracta del Pou Bo, data de l’època islàmica. Continuant pel mateix camí, més endavant trobam restes d’un antic rentador públic, que es troba a la dreta del camí, en forma de porxada.

Curiositats: És una ruta que feia amb mon pare quan jo era ben petit, i la féiem amb bicicleta, un bon dissabte de tardor era un plà de 10. En arribar a Ariany sempre feia un Laccao a nes bar. Aquesta ruta la faig en memòria seva, en pau descansi ell, Pep Contestí, per això el nom de la ruta.